Dugnad 9 juni 2022

Publisert av Inge-Hilberg Jakobsen den 09.06.22.

Dugnad 9 juni 22

Storstilt innsats dag på dugnadsfronten i havna.

A brygga og B brygga er rensket for utriggere og så snart nye brygger er på plass kan vi starte med fortøyning og etter hvert montering av utriggere.

Nye brygger kommer i natt med MS Nyksund ca 0400 (10 juni) og vi har trommet sammen et knippe medlemmer som skal ta bryggene til båthavna.

Helgeland marinasystemer kommer fredag 10 juni og vil starte sammenkobling av bryggene. De vil være ferdig samme dag.

Ankomst nye utriggere

Utriggere kommer med båt, men ankomstdato og tid er ukjent. Leveres på hurtigrutekaia og fraktes med bil til havna.

Dugnad 10 juni 22

Vi starter opp 0900 og holder på til 1500. Så starter vi opp igjen kl 1700.

Vi fortsetter demontering av utriggere og starter med klargjøring for fortøyning av nye brygger.

Vi ber medlemmene om å melde når de kan møte på dugnad i tiden som kommer.

A-brygga:

• Demonter siste rest på vestenden av A-brygga (strømkabel + skap). Surr plast rundt kabelendene som går til D-brygga slik at det ikke utsettes for sjøvann. Heng kablene på stativet på D-brygga.
  • Demonter utriggere som ikke er i bruk og fløt dem til rampe. Legg gjerne båter longside med god fendring for demontering av flere utriggere.
  • Demonter hengsler
  • Fjern plank over hengsler på ytriggere slik at det er klart for demontering.

B-brygga:

• Demonter utriggere som ikke er i bruk på nordsiden av bryggen. Legg gjerne båter longside bryggen for demontering av flere utriggere.
  • Demonter redningsleider på vestenden av bryggen
  • Fjern plank over hengsler slik at det er klart for demontering av utriggere.

C-brygga:

• Monter 2 stk utriggere på nordsiden av bryggen slik at det etableres 4 plasser til sammen; 1 på enden mot øst og 1 stk midt mellom plass 2 og 3. Vi gjør gjenbruk av de eldste og beste utriggere vi har tatt på land.

D-brygga:

• Vi har fått lånt utstyr av kommunen for å stramme fortøyninger på bryggene.
  • Bore luftehull i alu-plater som er montert over forankringsbrønner. Noen av boltene er dårlige/borte og må erstattes (rustfritt).
  • Ta på land blå plasttønne

Fellesområdet:

• Tømme henger med trevirke på Reno-vest. Ta vare på materiale som kan gjenbrukes.
  • Kjør kurv med tauverk til Reno-vest. Må løftes på henger med hjullaster.
  • Beise gjerde ved nedgang til E/F brygga
  • Holde verksted ryddig

Videre dugnad

Fortøyning av nye brygger og klargjøring for montering av nye utriggere.

Vel møtt

Mvh styret.